Dit artikel in de ik-vorm is geschreven door redacteur Robin Madell van Business Insider, op basis van een gesprek met de 30-jarige Tobi Oluwole, een voormalige sales manager bij een groot techbedrijf. Recent verhuisde Oluwole naar Frankrijk. Business Insider weet wie de voormalige werkgever is, maar die wordt om redenen van vertrouwelijkheid niet bij naam genoemd.

In 2022 ging ik ongeveer eens in de zes weken op reis, maar ik gaf officieel maar twee weken vakantietijd op. In plaats daarvan ging rustig op vakantie, inclusief een reis door Europa met mijn vrouw. Voordat ik in juni 2023 mijn baan als salesmanager bij een bekend Big Tech-bedrijf opgaf, ging ik dat jaar drie weken stiekem op vakantie en gaf ik slechts één week vakantietijd op.

In de loop van 15 maanden heb ik in totaal 10 weken vakantie gehouden, terwijl ik op afstand werkt. Ik vind dat een ‘quiet vacationing’ goed kan zijn voor de productiviteit; ik was echt gelukkig toen ik de wereld rondreisde en dat vertaalde zich in mijn productiviteit op het werk.

In 2022 en 2023 ben ik naar veel plekken op vakantie geweest

Ik ben geboren in Nigeria en vervolgens naar Brussel verhuisd. Daarna woonde ik onder meer in Atlanta, Toronto, Ottawa en Lyon en mijn wens was altijd al om meer van de wereld te zien. In juni 2021, vlak nadat mijn vrouw en ik ons huis hadden gekocht, besloten we dat onze volgende prioriteit reizen was en dat we in 2022 een Europese reis wilden maken.

Mijn vrouw werkte ook op afstand voor hetzelfde techbedrijf, dus we kregen een AMEX Aeroplan-kaart, In 2021 waren we bezig met het verzamelen van 250.000 punten en die gebruikten we voor onze Europese reis.

Doordat ik tijdens mijn jeugd in verschillende steden over de hele wereld had gewoond, kon ik gedurende mijn semi-vakanties oude vrienden en familie bezoeken. Ik heb ook de bruiloft van een vriend in Lissabon bijgewoond, wat sightseeing gedaan en een voetbalwedstrijd van Barcelona in het Camp Nou stadion bezocht.

Foto: Tobi Oluwole

• Februari: Londen, Verenigd Koninkrijk
  • April: Punta Cana, Dominicaanse Republiek
  • Mei: Cancún, Mexico

Ik werkte erg efficiënt en wilde geen aandacht trekken

Ik hield van mijn baan en mijn team en had een prettige baas. In die tijd was ik verkoopcoach en gaf ik leiding aan een team van acht mensen. Ik leerde hoe ik mijn taken kon delegeren en ze toe kon wijzen aan de teamleden die ik vertrouwde, zodat ik elk kwartaal mijn doel kon halen door prioriteiten te stellen.

Ik vertelde mijn directe collega's altijd waar ik was, zodat ze wisten wanneer ik op vakantie was, maar mijn baas wist het niet altijd. Als ik het hem had verteld, had hij me waarschijnlijk gedwongen om mijn vakantiedagen in te leveren, wat ik niet wilde.

Als ik de belangrijkste contactpersoon voor een project was of als ik duidelijkheid moest verschaffen, dan gaf ik mijn vakantiedagen officieel op. Maar bij het begin van een kwartaal, als er geen projecten liepen en ik in dezelfde tijdzone of binnen Canada werkte, zoals in Mexico, de VS, Vancouver en Toronto, dan nam ik gewoon stiekem vakantie.

Op reis werkte ik meestal maar twee tot vier uur per dag. Op sommige vakantiedagen moest ik wat later werken om de dingen af te krijgen, maar ik werd erg efficiënt. Ik wilde niet te veel aandacht op mezelf vestigen.

Een vakantiedag in Europa zag er zo uit: wakker worden rond 8 of 9 uur en ontbijten in het hotel. Lunchen in de stad en wat bezienswaardigheden bekijken, zoals een boottocht in Amalfi of de Eiffeltoren in Frankrijk. Rond 15.00 uur terug naar het hotel, dat is 9.00 uur 's ochtends in de VS, vergaderingen afhandelen en werken tot 19.00 uur.

Ik had Slack op mijn telefoon voor het geval ik weg was en moest reageren. Als mijn baas me probeerde te bereiken, wat zelden gebeurde, reageerde ik binnen een dag. Niets was ooit echt dringend en mijn team en collega's waren ook beschikbaar.

Ik kwam er al vrij snel achter dat zolang het team presteerde en mijn beoordelingen goed waren, ik kon doen wat ik wilde.

Mijn advies voor mensen die op 'quiet vacationing' willen uitproberen

Leer hoe je routines opbouwt waarmee je je werk effectiever en in minder tijd kunt doen.

Zolang je presteert, zullen er minder ogen op je gericht zijn. Ik kwam erachter dat, omdat we op afstand werkten, ik er alleen maar voor hoefde te zorgen dat mijn team altijd goed presteerde.

Ik bedacht een systeem om berichten of taken te automatiseren. Ik blokkeerde tijd in mijn agenda om te voorkomen dat willekeurige vergaderingen werden geboekt, vroeg teamgenoten om mij notities te sturen en nam gesprekken aan met een virtuele achtergrond. Dankzij m'n vertrouwen in mijn team en de geweldige systemen die we hebben geïmplementeerd, heb ik alle vergaderingen teruggebracht van een uur naar 15 tot 30 minuten per week.

Ik leerde van een andere teamleider om een dagelijkse omzettracker op te zetten, zodat iedereen wist welk bedrag ze moesten halen om ervoor te zorgen dat ze hun doelen aan het einde van elke maand en elk kwartaal haalden.

We zetten ook teamprijzen in voor het overtreffen van de doelstellingen van elk kwartaal - de ene keer was dat een basketbalwedstrijd van de Toronto Raptors en de andere keer een weekendtrip naar een huisje aan het meer.

Leer hoe je werk gedaan krijgt via collega's

Wanneer er werk gedaan moest worden op de dagen dat ik rustig op vakantie was, delegeerde ik zoveel mogelijk taken aan mijn team. Ik koos een teamleider die voor mij inviel om teamvergaderingen te leiden als ik weg was en koppelde mensen aan elkaar op basis van hun sterke en zwakke punten. Hierdoor miste het team bijna nooit onze doelen.

Mijn team voelde zich nooit gefrustreerd, omdat ik stiekem op vakantie was, terwijl ik werk aan hen delegeerde. Sterker nog, mijn baas vertelde me tijdens mijn impactbeoordeling dat mijn team alleen maar goede dingen over me te zeggen had.

Ik deed dit door motivatie en inspiratie. Als ik aan het werk was, ging ik tot het uiterste om ervoor te zorgen dat ik mijn team ondersteunde en hen hielp zoveel mogelijk geld te verdienen. Als we grote doelen hadden of als ons team achterliep, ging ik mee bellen om ze te helpen deals te sluiten. Ik zorgde er heel bewust voor dat ze wisten dat ik voor hen door het vuur zou gaan als dat nodig was, waardoor er veel vertrouwen werd opgebouwd.

We schreven samen een teammandaat om de cultuur van het team te definiëren - bijvoorbeeld: “We zullen onze doelen overtreffen zonder een burn-out te krijgen”, wat betekende dat ik elke vakantie goedkeurde en er 100 procent op vertrouwde dat ze hun doelen zouden bereiken.

Ik was ook erg close met ze en bracht tijd met ze door buiten werktijd. Ik liet ze zien dat ik ze vertrouwde door ze niet te micro-managen en als ik weg was, bleven ze presteren alsof ik er was - soms zelfs beter omdat ze me niet wilden teleurstellen.

Zeg vaker “nee” tegen projecten die niet in lijn zijn met je carrièredoelen

Dit heeft me echt geholpen om niet mee te doen aan politiek spelletjes en de carrièreladder. Als iets mijn langetermijndoelen niet diende of te hoog gegrepen was, dan wees ik het af.

Ik wees projecten af met het argument dat ik niet genoeg capaciteit had en weigerde om niet-essentiële vergaderingen bij te wonen.

Bouw iets op buiten je werk

Op een bepaald moment had ik een publiek op LinkedIn opgebouwd tot ongeveer 100.000 volgers. Ik runde een career bootcamp en maakte daar reclame voor op LinkedIn en had ook meerdere brand partnerships. Ik verdiende ongeveer 5.000 tot 8.000 dollar per maand, los van mijn 9-tot-5 baan.

Mijn bedrijf had een 90-dagen-elders-werken-beleid, maar dat vereiste dat we elke locatie waar we gingen werken moesten opgeven en ik koos ervoor om dat niet te doen. Met mijn eigen bijbaan voelde ik niet de druk om alle regels te volgen. Het gaf me ook een vrij besteedbaar inkomen dat ik kon gebruiken om te reizen en dit alles zonder angst te doen.

Probeer een baas te vinden die meer waarde hecht aan je productiviteit dan aan je fysieke aanwezigheid

Ik kreeg soms vragen van mijn baas en soms zelfs van hogerhand over mijn agenda en beschikbaarheid, maar dat gebeurde zelden en was geen groot probleem.

Ik was goed in mijn werk. Mijn team presteerde altijd en ze misten nooit hun kwartaaldoelen. Ik kreeg zeer hoge prestatiebeoordelingen en lovende kritieken van mijn directe collega's. Toen ik mijn functie in 2023 verliet, had ik een salarisverhoging van 13 procent gekregen.

Ik verliet Big Tech en leef mijn leven zoals ik wil

Ik verliet de bedrijfswereld voor mijn 29ste verjaardag in juni 2023 om fulltime ondernemer en LinkedIn creator te worden.

Ik verhuisde naar Frankrijk met mijn vrouw, die haar baan bij het techbedrijf ook opgaf. We hebben tot nu toe 14 landen bezocht sinds we onze baan hebben opgezegd.

Foto: Tobi Oluwole

Het was altijd mijn doel om ondernemer te worden. Werken bij een Big Tech-bedrijf was eigenlijk mijn opleiding. Nu kan ik mijn eigen leven leiden en blijven reizen.

LEES OOK: Werken op een vakantieplek: dit zijn de kosten van een ´workation´ en dit levert het je op